zondag 10 april 2011

Iris, Geranium, Lathyrus

Geranium stekjes
Het was een heerlijke zonovergoten dag en het was bloemplantdag. Een plantdag is goed voor grofweg alle handelingen behalve zaaien. Er stonden twee geraniumstekjes klaar om in de bakken geplant te worden en ik ging naar mijn moeder met de lathyrusplantjes.

Van de lathyruszaadjes uit drie pakjes is alleen het zaad van vorig jaar opgekomen. Het betreft Lathyrus Odoratus Colorama, een klimmer die wel 2 meter hoog kan worden.

Lathyrus Odoratus Colorama
Ik zaaide op 5 februari in twaalf closetrolletjes elk twee zaden en vandaag had ik veertien plantjes om uit te zaaien: zes rolletjes met twee plantjes en twee met elk een plantje.

Om de kale oude seringenstammen in de border op het terras van mijn moeder plantte ik vijf plantjes. Later zal ik er ook pronkbonen leggen. De stam zorgt hopelijk voor houvast maar voor de zekerheid zette ik er snoeihout langs.

Hier op het landgoed veranderde ik mijn plan. Bak C - waar ik oorspronkelijk had willen planten - was mij vol genoeg en bak B kon nog een klimmer gebruiken. Ook zette ik plantjes in dat wat ik maar het "groeizakje" zal noemen. De laatste plantjes gingen tussen de pronkbonen in bak I.

Het planten van de twee geraniums verliep niet helemaal naar wens omdat een van de stekjes afbrak. Het was gelukkig het langgerekte exemplaar en ik heb het afgebroken stuk maar gewoon opgepot en nog even binnen gezet. Hopelijk slaat het takje aan en krijg ik nu drie i.p.v. 2 geraniums :-).

Iris Hollandica Mix
Tenslotte was ik in de weer met de irisbolletjes. Grappig, ik ontdek net dat bollen eigenlijk gewoon op worteldagen gepoot moeten worden. Ach ja... :-). 

Ik heb nog drie bolletjes over en die ga ik bij mijn moeder poten op de volgende wortelplantdag, 16 april, naast of tussen de drie die ik er vandaag pootte. Ik ben benieuwd of er verschil te zien zal zijn.

Deze iris is de Iris Hollandica. Prachtige bloemen zijn er op de verpakking te zien. Ik las dat ze 60 cm lang kunnen worden. Dat is toch belangrijk te weten hier op het landgoed. Ik heb ze in bak B en het groeizakje gedaan.

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen tijd heel veel bloemen gezaaid en geplant heb en eigenlijk kan er niet veel meer bij. Toch ben ik bang dat ik meer "goede" bloemen nodig zal hebben gezien de staat van de aarde en de aanwezigheid van beestjes op de planten.

Ik zal zien hoe het gaat, wellicht dat ik bloemzaaidagen van 27 en 28 april gebruik om nog wat voorraad tagetes en calendula en nasturtium aan te maken middels zaaipotjes in het kasje hier op de vensterbank.

Op het terras van mijn moeder heb ik nog niets met zaaibloemen gedaan en ook voor haar kan ik eind van de maand nog mijn hart ophalen. Wilt u deze maand nog bloemen planten dan kan dat nog morgen de hele dag en de 19e tussen 14:00 en 20:00 uur.

Mijn volgende volle dag wordt 14 of 15 april, of de 13e na 13:00 uur. Dat zijn vruchtplantdagen en op een van die dagen pak ik de zaailingen in het vensterbankkasje aan. Ik zal ze verspenen en elk een eigen, groter potje geven en dat is hoog nodig.

Kate
10 april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten