woensdag 20 juli 2011

Tomaten in wording

De tomatenplanten doen het goed. Nou ja, ik weet niet of het goed is want wat duurt het lang voor ik ze kan plukken :-). Maar, aangezien ze buiten staan en het weer wat te wensen overlaat qua zon mag ik niet klagen, denk ik.

Vorig jaar had ik slechts de Minibel tomaat en die heb ik dit jaar weer gezaaid: vorig jaar waren ze heerlijk zoet en het wachten meer dan waard. Dat wachten duurde in 2010 tot 27 augustus. Geduld is een schone zaak!

Nieuw dit jaar is de Maja balkontomaat. De plant ziet er heel anders uit dan de Minibel, groter in elk geval. De vruchten zijn doffer, wat zeg ik: dof. Maar het loof geurt ongekend misschien omdat het de buitenste plant is in de tomatenbak, G.

Om het gewicht van de trossen straks op te kunnen vangen heb ik zowel de Maja als de trostomaten opgebonden. Dat wil zeggen, ik heb een touw om de stam gelegd - voorzichtig zodat de knoop niets zal afklemmen - en dat touw is naar boven door het gaasdraad geleid en daar vast gemaakt. Ik hoop dat het werkt.

Moet ik het zeggen? De trostomaten - opgekweekt uit zelf gewonnen zaad van simpele AH tomaten in het schap - zijn mijn trots! 

Ik was al blij toen ze opkwamen, de bloei verrukte me want er was iets bezig en nu de eerste vruchten. In wat ik horizontale trossen zou willen noemen. 

Op het terras bij mijn moeder loopt het iets voor en zijn ze al groter dan de cherrytomaten. Hier is het nog niet zover maar ik zag wel tot mijn tevredenheid een tweede tros 'in aanmaak'. Leuk!

Ook de Spaanse pepers zitten overal in de bloei en bij mijn moeder zijn de eerste pepertjes gesignaleerd. De paprika bij mijn moeder doet het niet en bij mij kan ik het - net als vorig jaar - niet goed volgen. 

Ik heb geen idee wat er met de aubergineplanten zal gebeuren. Ze zien er, eigenlijk ook als vorig jaar, allemaal anders uit alsof ze elk een eigen identiteit hebben. Maar verder durf ik geen voorspellingen te doen over oogst.

Tomaten zullen we oogsten en dat is goed. Heel goed. Nu nog wat extra zon!

Kate
20 juli 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten