donderdag 18 augustus 2011

Bloemen in 2011

nasturtium
Ik merk dat ik niet veel blog de laatste tijd. Dat komt o.a. doordat er gewoon weinig te vertellen is :-).

Het is een donkere zomer en veel lijkt er niet te gebeuren maar gelukkig is daar de nasturtium die met fel oranje de donkerte doorboort. Heerlijk! Het doet me goed.

Deze plant groeit in bak F maar leunt over de bak ervoor, klimt tegen het begin van de trellis. Een prachtige plant met zwarte "ogen". 

dahlia roze
Langs de regenpijp bloeit een andere, rankende nasturtium in een wolk aan bloemen. Ook mooi maar een veel mattere tint waarvan ik - bijzonder! - dan ook geen foto's gemaakt lijk te hebben.

Beide planten trekken heel veel insecten aan. Ik ben blij! Net als de dahlia in het hangbakje. Lieve kleine roze bloemetjes, zeer geliefd bij bijen en hommels.

Ik ben een voorstander van het insectenrijk buiten - binnen moet ik er niets van hebben :-). Insecten zorgen voor bestuiving en dus voor vermeerdering, voor oogsten en dat hebben wij - ja, wij: de wereld! - nodig.

limnanthes, tagetes
Wat veel insecten had moeten aantrekken is de limnanthes, het spiegeleitje. Ik heb er na veel zaaien twee hele kleine plantjes van gekregen met veel kleinere bloemetjes dan ik had gedacht. Het lijkt bijna onkruid, een madeliefje is groter. Maar leuk dat ik er tenminste iets van heb gezien.

Ze delen het regenpijpbakje met een tagetes. Prachtig te merken hoe verschillend planten reageren op ruimte. Dit afrikaantje is groter dan alle afrikaantjes die ik vorig jaar had maar wel drie keer zo klein als de grote plant in bak A. Wat een monster :-) maar mooi!

juffertje-in-het-groen
Vele malen kleiner dan vorig jaar maar onverwacht tot nog opgekomen, en niet waar ik hem verwachtte, is nigella, juffertje-in-het-groen. 

Ik dacht eerst dat het een cosmos was aan het blad te zien maar nee. De cosmos in bak F is nog steeds niet in de knop overigens maar deze nigella bloeit. Klein maar fijn!

Wat ook nog niet bloeit of knop toont zijn de zinnia's. Eindelijk heb ik dan toch nog zes plantjes opgekweekt. In een rond bakje rondom de boerenkool die maar niet lijkt te willen groeien. 

Zinnia doet dat wel en ik heb dan ook al een paar plantjes uitgeplant ondanks het feit dat ze liefst op hun eigen plek blijven. Hopelijk slaan ze aan en gaan ze doen waar ik van hou: bloeien. Mooi en lang en kleurig bloeien.

winterviooltjes
Zoals de winterviolen. De laatst overgebleven plantjes staan in sinaasappelkistje 8 en ze bloeien en blijven bloeien, het is onvoorstelbaar. 

Je zou nooit meer iets anders willen :-). Nou ja, je wilt wel maar het resultaat weerspreekt die wens.

Als laatste bloeier heb ik campanula. Leuk te zien dat het splitsen van die twee plantjes van vorig najaar me toch zeker vier nieuwe plantjes heeft opgeleverd die alle vier bloeien.

Op het terras van mijn moeder bloeit een zielige maar mooi bleekgele calendula, goudsbloem. Geen idee waarom die hier en bij haar niet vaker is opgekomen. 

Het is een rare zomer. Heel raar.

Kate
18 augustus 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten