donderdag 15 september 2011

Pronkbonen: winnaar 2011

pronkbonen: vol groen
Zo, nou geen idee of dit het moment is of zou moeten zijn maar ik was net even op het landgoed en ik dacht: de winnaar van dit seizoen, van dit landgoedjaar is, zijn de pronkbonen.

Vind je het gek? Kijk naar dat groen, nog steeds mooi, nog steeds vol. Als er een klimmer is die ik zou aanbevelen - jammer dat hij in de herfst, winter (ik ga het uitproberen) terugvalt - dan zouden het pronkbonen zijn.

Passiebloem heb ik bij mijn moeder dit voorjaar helemaal teruggesnoeid, en inderdaad hij bloeide: twee bloemen aan een kale stengel. Nee, dit is veel en veel beter.

nog steeds in bloei
Ik heb twee keer gezaaid. De eerste keer op 6 april en later op 7 juli. Die laatste zaai bloeit nu nog steeds. Het is een pracht om te zien. Heel apart. En makkelijk: er is altijd wel een handje van die bonen te plukken. Dat zal ik zeker gaan missen deze winter.

en om de paar dagen oogst
Dus: pronkbonen zijn de winnaar. Ze geven mooi en langdurig en dik en hoog en prachtig groen. Ze bloeien in rood-, oranjeachtig met wit en ze leveren bonen die je volwassen en jong kunt plukken en verwerken in tal van gerechten.

Kate
15 september 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten