zondag 30 oktober 2011

Cosmos in bloei

cosmos op 28-10-2011
Vroeger op dan anders wegens het einde van de zomertijd, telde ik vanmorgen zeven cosmosbloemen, vier bloemknoppen die niet langer gesloten zijn en nog minstens twintig knoppen en knopjes die hopelijk in de loop van de week of weken nog hun bloempracht zullen tonen. 

Hoe wonderlijk om eind oktober, begin november een zomerbloem in actie te zien. De foto van 28 oktober laat goed zien hoe de top van de bloem is, was. De topbloem was al open en vandaag zijn de volgende drie knoppen aan het opengaan.

Lager gelegen bloemknoppen lijken te profiteren van een iets zachter klimaat. Hier zijn al meer bloemen open en je kunt goed zien hoe mooi het spel tussen bloem, knop, blad en stengel is. Gek, maar ik krijg meer en meer oog voor de stengels van planten, bloemen.

cosmosbloem op 29-10-2011
De bloem zelf is gewoon zoals een bloem hoort te zijn: prachtig.  Dit is wat je tekende als kind: een roze bloem met een geel hart. Romantisch lief en sterk. Wat wil je nog meer? Misschien een iets grotere bloem? 

Ze lijkt groter op de foto dan in het echt en maar wat ik ook wensen zou, de verhouding in het echt is goed, precies zoals het moet. Wat is de natuur toch ingenieus vormgegeven. Ik ben altijd weer vol ontzag als ik er bij stilsta.

Kate
30 oktober 2011

2 opmerkingen:

  1. Hoi Kate,

    Wat leuk om te lezen dat je toch nog van de cosmos kan genieten! Belachelijk he, zo in November? Bij mij bloeien de bloemen ook uitbundig!
    In de winter laat ik de moestuinbakken rusten denk ik. Al is er ondanks de grote aantasting door slakken toch nog iets van broccoli tevoorschijn gekomen in 1 plantje. :)

    Groetjes,
    Nathanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nathanja, ja heel vreemd maar wel leuk dat er bloemen zijn. Vorig jaar waren er om deze tijd ook nog bloemen, zag ik tot mijn verrassing :-).

    Ik heb naaktslakken. En ook hier waren de oogsten tegenvallend maar niet eens zozeer vanwege die slakken denk ik.

    Ik heb - maar dat wist je al - wel dingen in de bakken gezaaid en gepoot: bloembollen maar ook knoflook, tuinbonen en binnenkort erwtjes. Het is zo leuk dat groen!

    Groetjes,

    Kate

    BeantwoordenVerwijderen