zondag 23 oktober 2011

Toch nog viooltjes

bleekgele viooltjes
De aanhouder wint! Dat bleek maar weer. Na vruchteloze zoektochten langs bouwmarkte en tuincentra op zoek naar grootbloemige violen was daar de onverwachte verrassing van mijn broer

Zestien viooltjes, veertien in een bleekgele tint en twee in paars-wit. Ik zou ze gisteren in de aarde zetten. Deed dat ook. Een paars-witte en een gele nam ik mee naar het landgoed. Ik plantte ze in het cyclamenbakje.

Dat hangt hoog genoeg om te kunnen zien van achter de pc over het dubbelgevouwen oude gordijn dat ik voor de balkondeur gehangen heb van de klink naar de grond met als doel het tegenhouden van de tocht.

paars-wit en bleekgeel
in cyclamenbakje
Nou ja, nu kan ik het bakje nog niet goed zien omdat er nog te veel groen en stokken voor staan maar straks als het winter is en alles leeg en dor dan zal ik genieten van mijn viooltjes en van het gebaar van mijn broer. Wat een schat!

viooltje 2010/2011 op 31-08-11
En toen, toen ik niet meer op zoek was maar toch nog niet helemaal rustig, vond ik alsnog de grootbloemige viooltjes die mij vorig jaar, dit jaar tot in september of zelfs later nog zoveel plezier hebben gegeven.

Na het viool plant gebeuren bij mijn moeder en hier op het landgoed besloot ik nog even de markt op te gaan. Het was lang geleden dat ik dat deed want eigenlijk ben ik niet zo van de mensenmassa's en het geschuivel en geduw.

Maar goed, mooie zon, een goede bui en mijn moeder aan de arm en daar gingen we, brug over, andere brug over, gracht af en we stonden op de Noordermarkt voor een eerste kraam met losse bloembolletjes. Leuk! 

Het is dat ik geen bol meer kwijt kan anders had ik vast nog wat gekocht. Verderop waren zakken met tulpenbollen te koop voor €1,50. Geen geld! Maar daarmee was er nog steeds geen ruimte ontstaan om meer te poten. Jammer.

viooltjes van de Lindengracht
We liepen verder. Het was leuk! Echt leuk. Beslist een aanrader voor volgende week zaterdag, voor elke week zaterdag.

We liepen door een straatje langs de kerk van de ene markt naar het begin- of eindstuk van de andere markt, de Lindengracht markt op weg naar huis.

Op de hoek was een bloemenstal en die had handgrote violen staan. Bakken vol. Kies maar uit. Twaalf stuks voor €7,50. Ik kocht twaalf witte viooltjes met een paars hart. De fel gele waren me te klein en ik was verliefd op deze. Zo snel kan dat gaan :-).

Vandaag heb ik ze gepoot. Tien bij mijn moeder tussen en langs de andere viooltjes, voorzichtig om de energie van de bloembollen niet te verstoren - ze komen namelijk al uit. Lastig want ik heb niet goed gemarkeerd wat waar zit.

bak 8 met viooltje en anjer
Met een beetje puzzelen en oog voor een goed gezicht op de bloemen van achter het raam, was ik ze zo kwijt. Twee heb ik voor mezelf gehouden en die hebben na rijp beraad een plekje gekregen in het hangmandje en in bak 8 in het rek. Dat is een van de twee overgebleven sinaasappelkistjes.

Nu ben ik rustig. De viooltjes kijken me aan en ik weet zeker dat ik er heel lang plezier van zal hebben. Vier viooltjes op het landgoed in drie kleur schakeringen, zesentwintig bij mijn moeder over allerlei bakjes en bakken verspreid. Ik ben blij!

viooltje in hangbakje
Wat kan een mens blij zijn met simpele dingen. Het viooltje in het hangbakje piept met zijn hoofdje over de rand van het gordijn voor de deur. Het danst in de wind. 

De zon schijnt. Het was een prachtige dag, een heerlijk weekend. Ik heb viooltjes!!!


Kate
23 oktober 2011



Geen opmerkingen:

Een reactie posten