zaterdag 9 juni 2012

Tuinbonen - de oogst

de oogst van 09-06-2012
Ja! Juffertje Ongeduld was weer ontembaar en moest en zou zo nodig haar tuinbonen oogsten. Te vroeg. 

Het pakje Driemaal Wit zegt dat de oogst, afhankelijk van het moment van zaaien, valt tussen half juni en begin augustus. Dat is het nog niet en het is en was en blijft koud - het weer zal er ook wel iets mee te maken hebben hoe snel tuinbonen groeien.

dit bleef over: gedopte tuinboontjes
Nu moet ik bekennen dat ik misschien wel reden had vandaag te oogsten. Ik at met mijn moeder en wilde haar na alle verhalen over mijn tuinbonen trakteren op een lepel oogst. Dat heb ik ook gedaan: we hebben ze samen rauw opgepeuzeld. Heerlijk zoet! 

Mijn moeder merkte op dat je ze nooit meer zou koken na er zo van genoten te hebben ongekookt. Dus het was goed. Meer dan goed. Maar wat waren ze klein en wat viel het me eigenlijk tegen, de grootte van de boontjes. Zelfs die uit de grootste peul waren niet volgroeid :-).

Nog steeds heb ik geen idee of er nieuwe tuinbonen zullen groeien aan de bestaande planten. Vast wel een aantal die achterlopen bij het eerste maaltje maar hoeveel en wanneer? Ik laat de planten nog maar even staan. Niet te lang want ik wil de peulen die ik in dezelfde bak heb gezaaid licht geven en lucht. 

Volgend jaar of eind dit jaar zal ik opnieuw tuinbonen leggen. Ook in die ene border, de witte border, op het terras van mijn moeder. Het lijkt me zo leuk, een border vol geurige witte bloemen recht voor het raam van de woonkeuken waar zij, wij altijd zitten. 

Enfin... Ik loop op zaken vooruit. Neem me niet kwalijk. Terug naar het heden: we hebben genoten van de oogst. Klein maar fijn. Rauw doch zoet. Fris groen in de lente. Zoals het leven hoort te zijn - is.

Kate
9 juni 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten