vrijdag 26 juli 2013

Tigridia: 2e jaars bloei

Hij bloeit! De Tigridia Pavonia die ik vorig jaar op 23 april als bol rechtsvoor in bak B pootte en toen bloeide op 20 augustus, bloeit vandaag opnieuw in bak B. 


Er was al enige tijd voorpret want de groene generfde sprietjes werden bladeren, de bladeren groeiden zodat ik ze moest of kon 'staken' - Engels woord voor bij elkaar binden zodat het loof niet flopt of valt maar mooi omhoog blijft staan. 

tigridia bloem circa 11.45 uur
Ik deed het door drie korte bamboestokken om de plant heen te zetten en dit als contour of grens of hoe noem je het van draad te gebruiken. 

Gisteren was er al een eerste roze puntje te zien en vanmorgen de bloem die inmiddels, het is half vijf 's middags, alweer over het hoogtepunt heen is. 

Een eendagsbloem maar wel een plant die, als het goed is, bloem na bloem zal opwerpen. We wachten af. Vooralsnog is het erg leuk dat hij bloeit, gebloeid heeft. 

Bij mijn moeder moet ik het nog maar zien want waar hij vorig jaar straalde, is niets terug te vinden en in de rechter border zijn de sprietjes nog steeds sprietjes.

Kate
25 juli 2013

p.s. oh, erg leuk ook dit: ik zat eergisteren, meen ik, 's avonds nog even buiten op het landgoed en ik hoorde krekels! Echt waar. 

Vandaag ging ik verder met het verwijderen van nog een tuinboonplant en ja hoor, krekels op mijn hand. Jammer, hopelijk vinden ze een nieuw thuis ergens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten