vrijdag 4 april 2014

Desondanks depri en koud

landgoed op 2 april 2014
En dan is het koud. Na dagen van genieten: gisteren een terras op de Grote Markt in Haarlem, eergisteren een dagje Keukenhof gevolgd door een late middag en vroege avond op Zandvoort, dagen ervoor een rondje Artis maar mijn nieuw gekochte zomertrui heb ik een uur geleden verwisseld voor een warmer exemplaar. Koud.

Misschien is het buiten wel aangenamer maar op een of andere manier komt mijn dag niet op stoom en ik heb het dubbel gevouwen tochtgordijn maar weer voor de balkondeur gedrapeerd waarmee een gang het landgoed op niet direct voor de hand ligt. 

Ik zat en was er dagen en maakte braaf foto's die niet tot blogjes leidden. Vraag me niet waarom maar bloggen schiet er bij in.

tomaten, Spaanse peper (04-04-'14)
Toch is er genoeg te vertellen: over de vruchtplantjes die keihard de lucht in schieten. Ik heb de Spaanse pepers verpot, de eerste tomaten gediefd. De dahliaknollen lopen uit. 

Het zaaigoed is opgekomen en heeft gedeeltelijk al zijn weg gevonden naar de bakken buiten waar ik hoop dat de kou ze niet al te zeer ontrieft zoals het mij wel doet.

Mijn ziel onder mijn arm. Ook dat maakt rillerig. Je hebt zo van die dagen. Het landgoed zou tegengif moeten toedienen maar doet het niet - wellicht door dat gordijn. 

fritillaria imperialis (24-03-'14)
Vandaag bereiken mij niet de prettig overheersende geuren van narcissen en fritillaria imperialis. Geur die, zo vroeg in het seizoen, heviger binnenkomt dan de kleuren die er ook al zijn.

Ik verwonder me niet over de bloeiende nasturtium anno 2013, geniet niet van de immer dikker wordende knoppen van de allium en de tulpen.  

gemiste tulp (30-03-'14)
Tot mijn verrassing heb ik de eerste bloeiende tulp helemaal gemist in het geweld van al dat groen.  

Ik ontdekte wel het eerst bloeiende kievitseitje, Fritillaria Meleagris in bak F. Is dat zaailingetje in B en in andere bakken nu echt een zonnebloemkind van de giganten van vorig jaar?

kievitseitje (02-04-'14)
Het landgoed doet vandaag niet wat het zo vaak doet. Ook dat kan en mag. Desondanks blijft het een genot, is het dagelijks genieten van zoveel groei. 

Positiever gestemd dan vandaag plantte ik eergisteren coreopsis plantjes uit o.a. langs de rechterkant van bak A. Vijf zinnia plantjes gingen in D en Q. Ik hing een van de uitlopende hanggeraniums van vorig jaar weer aan het rek. 

nasturtium van vorig jaar bloeit
(24-03-'14)

Te vroeg waarschijnlijk, te positief. Had ik mij gevoeld als vandaag dan zou ik het niet gedaan hebben :-). Het was dan ook wel erg mooi en warm weer en dat al wekenlang dus misschien is de aarde warm genoeg - zeg ik maar in my defense

Misschien hebben mijn plantjes een kans. Het zou zomaar kunnen. En ach, ik heb nog zaad genoeg en er is nog tijd voor een nieuwe ronde mocht het nodig zijn. 

Sowieso is het wellicht goed een tweede zaaironde te starten om het bloeiseizoen te verlengen en mijn gedachtes te verleggen. Hup! Handen in de aarde meid - dat zal je goed doen. 

tulp in knop (30-03-'14)
En foto's uitzoeken voor bij dit blog. Een kopje koffie erbij. Stukje appel en dan naar buiten: bloemen kopen. Goed plan, strak plan. En volgende keer weer een vrolijker blog :-).

Kate
4 april 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten