zondag 18 mei 2014

Mei 2014



leeuwenbek in D en Q op het rek

Als u mijn andere blogje volgt(*), weet u vast al waarom ik mijn landgoedblogje heb verwaarloosd en anders leest u het verderop in dit blog. Ach ja, zo gaan die zaken. Dat wil echter niet zeggen dat het niet doorgaat: de bloei en groei en het genot op mijn balkon.

De nasturtiums blijven vlammen en de leeuwenbek zijn zo verschrikkelijk mooi en met name de witte in de bakken D en Q in het rek ruiken waanzinnig lekker - hoe dat kan ik niet zo gauw in woorden uitdrukken.
 

Er is die ene witte ranonkel in bak B, daar schreef ik, dacht ik, droomde ik wel over:

ranonkel in B
(...) als ik ooit iemand zou vinden die mij zou willen trouwen dan zou ik witte ranonkels dragen :-). Rare gedachte. Schitterende bloem. Teer maar ook krachtig, multi-layered - als filodeeg en elke laag, elk bloemblad uniek.
Ik zou de zon willen voelen en dan langzaam opengaan als vanzelf omdat er niets anders kan dan dat. Me openen en laven aan die warmte. Nieuwe energie.
Dat was de dag voor ik hoorde dat ik borstkanker heb. Het rare is, ik voel me goed, sterk, vol vertrouwen maar toch ben je ziek. En opeens staat je agenda vol met afspraken en vooruitzichten op nog meer gedoe. 

In de kleedkamer net voor ik een scan moest laten maken, ging de telefoon en de datum van de operatie werd me medegedeeld. Weken eerder dan me was voorgespiegeld, ga ik volgende week al onder het mes. 

Dat is fijn maar betekent dat ik opeens in weinig tijd veel wil doen. Ik weet immers niet hoe ik zal zijn na afloop, wat ik kan of niet. Wat ik wil. Bovendien, een operatie ga je in met schone nagels :-) en dus ben ik gisteren aan het planten gegaan.


nog niet geplante pompoen
Op Koningsdag vond ik een flespompoen beneden bij de fietsen - hij zat in een tas vol boodschappen die er al dagen had gestaan. God weet wat erin zat en aangezien niemand hem had geclaimd, was hij voor mij. Ik maakte voor het eerst in mijn leven pompoensoep en zaaide de pitten.

Zelfde principe als het winnen van tomatenzaad. Spoelen, drogen, klaar. Pompoenen gaan snel: op 6 mei logde ik dat ze gekiemd waren. Op 7 mei maakte ik de eerste foto en gisteren - beetje te vroeg naar mijn smaak, zette ik een van de twee plantjes in bak C.

De bak was min of meer leeg. Niet waar want volgens mij staat er nog verdwaalde, niet geoogste knoflook en er is natuurlijk ook nasturtium. Nu dus ook een pompoen en een courgette: black beauty. De andere courgette, Endurance ging in bak B.

B is, zoals eigenlijk alle bakken, overvol. Er staat een prachtige donkerroze leeuwenbek, er groeit lathyrus, nasturtium, er is de rankonkel, de tigridia komt op en er staat een Spaanse peper die helaas waarschijnlijk dood zal gaan, opgegeten door de slakken.
 

aangevreten Spaanse peper in B
Het is een uitzonderlijk 'rijk' slakken jaar. Het zal ongetwijfeld door de milde winter komen maar alles wordt op- of aangevreten: de okra in bak H, bijna alle Spaanse pepers, jonge bloemplantjes als coreopsis, adonis en uitgeplante tuinbonen. 
 

Zelfs in de koude bak bovenop de compostbakken vind ik slakken. In de margarinebakjes met wc rolletjes waren tuinbonen, erwtjes, kapucijners en peulen niet veilig. Grom grom grom. Ik bleef maar slakken vinden. Geen zaadje kwam meer op.

Gisteren moest ik, zoals ik al schreef, in bak C zijn en de koude bak stond in de weg daar bovenop die compostbakken. Ik tilde hem over de stokken van de tuinbonen in bak A naar voren. Het is mei dus ik kan wel zonder koude bak. Ik bekeek hem eens goed. 

Mijn koude bak: het laatst overgebleven sinaasappelkistje bekleed met plakken piepschuim en bedekt met een glasplaat uit een oude koelkast. Hij heeft jaren dienst gedaan in het vroege voorjaar buiten voor het rek maar nu was het tijd hem definitief te ontmantelen. 

Een deel ging in de compostbakken, een aantal stukken hout en ander houtig materiaal zette ik langs de randen van de bakken opdat het in de aarde zal vergaan :-). Dat kan jaren duren hoor want in bak C staat nog steeds een stuk van een kistje dat ik er in 2010 plantte :-).

iris in bak F
Het jaar erop pootte ik iris maar die kwamen niet goed of helemaal niet op. Tegelijk met de ranonkel kocht ik afgelopen december opnieuw irisknolletjes en deze komen wel goed op. In bak B had ik een witte en nu in bak F heb ik een paarse en een witgele. Prachtig!

Het was bevredigend en druk gisteren buiten in de zon en vandaag kan ik ook nog wel wat doen, mocht ik willen en dan vanavond in bad mijn handen weken, schone nagels voor als ik geholpen wordt. 

allium bak G
En hopen dat de slakken mijn plantjes voor de verandering met rust laten. IJdele hoop, ik haalde vanmorgen al een slak van het blad van de courgette in B. 

Ik zit met de deur open en geniet van de nasturtium en verbaas me erover hoe snel de alliums in G gebloeid hebben. Gelukkig komt er nog een Purple Sensation aan in B. 

B - eerste bak bij deur, mijn blik op het landgoed als die deur open is en daarmee ben ik terug hier achter de pc. Het is te mooi om binnen te zitten.

Ik zet mijn stoel uit en ga genieten van het landgoed, van de bloemen en oh, ik heb helemaal nog niet verteld over de rabarber die ik kreeg en die groeit en groeit tussen de knoflook - een goede combinatie - in G.

Het zal moeten wachten, zoals ik nu wacht op de dingen die staan te komen en u moet wachten op het volgende blogje.

Kate
18 mei 2014

(*) als u over de drempel van volwassen inhoud wilt stappen, kunt u mij ook volgen op mijn blog "Kate schrijft over ketens en kneuterigheid". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten