zaterdag 9 augustus 2014

Pronkbonen en rode uien oogsten

Augustus: oogstmaand. De eerste echte oogst van het landgoed haalde ik eergisteren binnen toen ik meer dan een handvol pronkbonen plukte. Wat een zegen toch steeds weer terug te kunnen vallen voor een handje van dit of dat.

Dit jaar is anders. Ja, er hangen tomaten en ze zijn mooi. Ja, er is rabarer waarvan ik, tegen het advies in, geoogst heb - dat was de eerste oogst bij nader inzien. Knoflook daarvoor al, lang niet alle teentjes kunnen vinden maar toch: oogst. Hmmm. Mijn openingswaarneming klopt dus niet. Hahaha. Who cares?


Ik oogstte de bonen en trok de draden eraf waarna ik ze in kleine stukjes sneed en kookte. Lekker door de maaltijdsalade en gezond!

De courgette- en pompoenplanten bloeien. Geen idee of ze nog vrucht gaan vormen. De bloemen variƫren van heel klein tot normaal formaat. Ik had ook een meloenplantje in bak Q gezet en dat leeft nog steeds maar het groeit traag en bloei heb ik nog niet gezien.

Ik hoorde lovende berichten over de Spaanse Peperplant die ik had geschonken: vruchten in het groen, rood en paars draagt mijn gift. Mooi. Hier heb ik twee heel erg geschonden plantjes die zowaar een bloemetje tonen. Ach ja... Ook dat is prachtig. 



De heer aan wie ik de chiliplant gaf, schonk mij de rabarber en ook een hele zak van wel vijftig poot uitjes. Wat moest ik ermee :-)? Het is een rode ui. Heerlijk natuurlijk maar veel te veel. Ik pootte hier, op het terras van mijn moeder en gaf de rest weg.

Van zaad is het me nooit gelukt om uien te kweken. Van pootuitjes dit keer wel. Hier niet hoor maar op het terras van mijn moeder heb ik een bak gevuld en daarvan heb ik gisteren alles wat ik zag meegenomen. Wellicht te vroeg maar dat maakt niet uit. Beter nu dan nooit. Ik ben zo trots :-).

Kate
9 augustus 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten