zaterdag 13 september 2014

Bloemenmarkt = bollen kopen

Afgelopen donderdag, vroeg op pad om bloed te prikken zodat ik de volgende dag niet nog vroeger naar het VU hoefde, en 'dus' ook vroeg in de stad. Heerlijk! Om tien uur zijn de winkels amper open en nog helemaal niet bevolkt. 

Goed voor mij want in de bus naar, en tram van het ziekenhuis was ik enigszins onrustig bij elk kuchje, hoestje of geblaf van mijn medereizigers. Het is niet de bedoeling dat ik verkoudheid, griep of ander ongerief van anderen oppik nu.

Het alternatief, de mafia-taxi terug de volgende dag kostte €34 dus hmm dat is te veel maar ja, ik kan het wel betalen en een zorgtaxi duurt me te lang en dan zit je ook met zieke mensen. Ik zal zien wat ik begin oktober bij kuur 4 ga doen.

Terug naar de stad dan, ik had een paar boodschapjes op het programma: nog wat mutsjes voor de nacht. Ik heb er nu zeven maar overdag begint het soms ook al fris te worden met een kaal hoofd en dus ik wilde er meer. Uitverkocht!

Jammer dan. De wintervariant vond ik niets of misschien toch wel, ik weet het niet. We zullen zien. Op naar de bloemenmarkt. Ik wilde bollen en was - ondanks mijn wens - onvoorbereid op pad. Beetje dom? Of gewoon leuk!

Uiteindelijk - na een aantal winkels bezocht te hebben, wat is er veel keuze. Te veel als je geen plan hebt :-) - belandde ik bij mijn favoriete zaakje waar ik al eerder zaadjes heb gekocht en waar ik goed geholpen werd. In het Nederlands ook nog en dat is een unicum, ook op de bloemenmarkt, merkte ik.


Enfin, tulpen dus maar want ik ben verliefd op tulpen. Welke kleur. Ik was compleet niet on the ball wellicht overweldigd door het aanbod. Pas nu ik net mijn aankopen registreer merk ik dat ik had moeten kijken naar bloeiperiode, hoogte dat werk.

Ik had ook geen idee van de kleur die ik wou. Ik kwam dus thuis o.a. met rood :-). Dat had vorig jaar ook al ingeslagen. Hmm. Tien tulipa Triumph Cassini: een gesloten rode tulp van 40 cm die mid to late spring bloeit. Dat is maart-april.

Deze tulp werd mij aanbevolen bij het andere zakje dat ik al in handen had: een combinatie van zes tulipa Triumph Negrita en zes Anemone Blanda White. De tulp is paars en ook 40-45cm met dezelfde bloeitijd. 

De anemoontjes bloeien van februari tot mei en worden 15cm. Ze doen het blijkbaar goed als onderbegroeiing van struiken en rozen enzo en ik denk dat ik ze achter tegen het hek aanzet zodat ze later wegvallen achter de tja wat...?

Of toch maar aan de voorrand, even terugbladeren hier en zien hoe het winterse plaatje eruit ziet daar bij het hek. En dan die tulpen? Waar oh waar. Komt goed. Gaat vast goed komen.

Elke combinatie is goed en er zijn ook bakken waar ik vorig jaar al voorspelde dat het het laatste jaar van bepaalde soorten was en waar dus ruimte zal komen. Edoch, het is ook goed om weer eens meer plek voor vroege groentes te creƫren. Keuzes!

Tenslotte kocht ik hele gewone gele narcissen. De dame in de winkel vond het maar vreemd de narcissen zich niet vermeerderd hadden. Dan was er dus iets 'anders' aan de hand want narcissen mogen niet verdwijnen. Tja...

Thuisgekomen bleek dat ik deze narcissen: Carlton al eerder heb gehad en ze zijn inderdaad verdwenen. Ik had er twee, niet veel natuuriljk. Nu heb ik vijf :-). Ik vind het een zeer prettige bloem.

Voorbode van de lente. Prominent aanwezig ondanks de 35 cm, dan valt hij niet om, werd mij verteld. Geel, gewoon helemaal geel. Bloeit ook in maart-april - waarom heb ik niet vroegere - of latere- bloeiers gekocht, lol. Enfin, mooi dus.

Iets verderop op de bloemenmarkt zag ik diepblauwe bloemetjes: drie voor een paar euro en ja, ze konden tegen vocht en bloeien door van de winter dus helemaal goed: Gentiana Scabra. Ze staan in het hangbakje, in H en in D. Leuk!



Naar huis waar ik nog net op tijd was om broer uit te zwaaien die tot begin oktober weer naar zijn verloofde is. De lieverd vergat zijn telefoon dus ik ben de komende drie weken zijn secretaresse :-). Niet erg. 

Ik hoorde al hoe heerlijk het was weer bij haar te zijn. Nou vooruit dan maar. En even zonder hem is ook wel fijn, om eerlijk te zien. Ik doe en ben en leef dan toch iets anders. Hahahaha. 

Bovendien, vooralsnog gaat het opnieuw en nog steeds goed met mij dus ik heb het ook niet nodig. Vrijdag had ik kuur nummer 3 en dat ging weer prima. Straks weer zo'n  Neulasta injectie - hier kan de zorg geld verdienen. Breek me de bek niet open.

Nee, doe maar niet want ik ben blij met mijn bollen en dat mag en moet de boventoon voeren in dit blog dat te lang is maar ik had dan ook schandalig genoeg al meer dan een maand niet geblogd.

Kate
13 september 2014

2 opmerkingen:

  1. Knap Kate, Ik kan amper een plant in leven houden. Geen groene vingers dus. :)
    Toch maar even hier op bezoek gekomen.
    D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah, maar lief dat je dan toch nog een tripje richting mijn landgoed hebt gemaakt ;-). x

      Verwijderen