dinsdag 23 juni 2015

Groentes juni '15

Juni. Nog lang geen zomer voor het gevoel maar gezien mijn aanstaande aankoop van huis-met-zwembad is al mijn hoop gericht op een prachtig, warme nazomer :-). 

tuinbonenoogst 20 juni 2015
Ondertussen is er gelukkig van alles te beleven op het landgoed. Ik zou, zei ik in het vorige blog, jubelen over mijn tuinboonoogst. En ziedaar! Een goede handvol plukte ik. Ze smaakten wat bitter maar dat mocht de pret niet drukken.

paprikaplantje van AH
Van mijn lieve buurvrouw kreeg ik een weggooiplantje dat ze bij AH had gekregen. Ze zouden het weggooien omdat de paprika's al te rood waren. Nou ja! Ik heb het een plekje gegeven in bak D, waar het rood mij tegemoet spat.

Vanaf mijn plek hier aan de pc te zien, is de bloeiende courgette die ik de 16e in bak F plantte. Leuk om te zien en wat een heerlijk vooruitzicht: verse courgettes. De plant in E is nog niet zover maar groeit ook. Prima!

courgette in bak F
Natuurlijk is er meer. De tomaten bloeien en toont trossen met nog kleine tomaatjes. Ik heb geen idee welk soort de vriendin van mijn broer mij gaf maar ze geven oogst. Altijd goed.

Iedere dag klimmen de pronkbonen hoger om de electrabuizen. Uien, knoflook doen het goed. Ik heb een koolraap - een van de vier in bak A - die het lijkt te winnen van de slakken.

geranium in de hoek van bak b
Ach ja, die slakken. Ze eten al mijn kleine tagetes en cosmos die ik uitzet, op :-(. Maar de nasturtium bloeit. De eeuwigdurende lathyrus ook. De gestekte geraniums doen het goed en beginnen te bloeien.

poppy in de knop, eronder lathyrus
Ik heb een dikke knop waarvan ik vermoed, of zelfs weet, dat het een poppy is. Ben zo benieuwd welke kleur en soort het is.

Ik strooide handjes met zaai in diverse bakken en ik heb nu in elk geval een keer beet. Da's mooi.

Het is, zoals gebruikelijk, een chaos op het landgoed van groen en knoppen - fris bloeiend of uitgebloeid, van groentes die wachten tot ik ze binnenroep, op mijn bord, in de pan.

Ik hou er zo van, van mijn landgoed en, gek als het klinkt, ik zal het missen maar zover is het nog niet :-).

Kate
23 juni 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten