maandag 22 oktober 2012

Meer bollen en knoflook

Knoflook. Wil je van de zomer mooie grote knoflookbollen oogsten dan moet je dikke teentjes poten in de derde week van oktober en niet bij volle maan :-). Vandaag en morgen zijn worteldagen mocht je volgens de maankalender telen. Ik stopte ze gisteren, zondag in de grond.  

tulp Carnaval de Nice
Vijftien teentjes in bak C, de achterste bak op het landgoed. Ik hoop dat het er zonnig genoeg is en niet te vochtig. Ik denk niet dat er verder nog veel in die bak zal gebeuren. Knoflook groeit traag. Wortelen direct in deze aarde heeft nog nooit echt gewerkt dus deze bak, een wortelbak volgend seizoen, mocht helemaal vol.

Ertussen plantte ik wat van de prachtige tulpenbollen die ik niet kon laten liggen bij de Gamma: Carnaval de Nice. Een dubbele, laatbloeiende tulp. Bak C had nog geen bollen op wat anemonen na en ze zullen bloeien tussen het knoflook look hetgeen me niet storend lijkt. 

Ook in de bollenvelden H en I en G - opeens heb ik drie bollenvelden, heel apart - plantte ik elk een tulpenbol. Vorig jaar deden mijn dubbele tulpen niets en ik hoop dat ik hiermee het risico heb gespreid want ik wil deze bloemen zien :-)!

Fritillaria Imperialis Rubra
In bak I pootte ik fritillaria imperialis rubra. Ze hadden er nog maar een bij de Gamma en aangezien de geur blijkbaar muizen (en mollen maar die heb ik niet) afweert, hield ik deze bol voor mij i.p.v. hem aan mijn moeder te schenken.

Wat een grote bol overigens. Mijn hemel! De bloem wordt dan ook 80 cm hoog en de bol moest 20 cm de grond in. Dat kon net. Ooit heb ik een fritillaria op mijn wenslijstje gehad en ik ben zeer benieuwd hoe het er 'in het echt' uit zal zien.

Het was een productieve middag op het landgoed. Ik denk dat ik nu wel ongeveer uitgeplant en -gepoot ben. Wie weet...  

Kate
22 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten