zondag 7 oktober 2012

Nooit genoeg bollen

de bloembollen die ik kocht
Gisteren plantte ik - of is het pootte? - de bloembollen die ik eerder bij de Praxis en van de week nog bij het Kruidvat had ingeslagen. 

Het lijkt vreemd om bij een drogist bloembollen te kopen maar een tijd geleden kocht ik er voor 0,99 een doosje freesia bolletjes en die hebben gebloeid. Vandaar dat ik het nu aandurfde er nog wat extra voorraad in te slaan. Van bollen, zo heb ik inmiddels geleerd, kun je nooit genoeg hebben.

In mijn eerste landgoed jaar plantte ik sneeuwklokjes en ik weet nog goed hoeveel plezier dat ene klokje dat bloeide me gaf. Helaas, wellicht doordat ik van sinaasappelkistjes overging op plastic kratten, bloeide er dit jaar niets. 

sneeuwklokje Galanthus
Toch horen sneeuwklokjes op een landgoed - dat vind ik tenminste en daarom kocht ik twee zakjes: een voor hier en een voor de borders op het terras van mijn moeder. Toen ik ze hier uitplantte vond ik het wel veel: veertig stuks :-). Even dacht ik erover nog wat mee terug naar mijn moeder te nemen maar nee. Ik stopte ze her en der in de bakken en bakjes en hoop dat ze allemaal opkomen!

blauwe en witte druifjes
Wat ik nog niet had gekocht maar wel heel graag wilde, waren blauwe druifjes. De Praxis verkoopt een mix van blauwe en witte druifjes. Erg leuk die schakeringen van wit via lila naar donkerpaars (of is het blauwpaars?). Zo leuk dat ik bij het Kruidvat nog extra blauwe druifjes kocht. Die zien er op de foto anders uit en wellicht krijg ik zo nog een schakering blauw.

hyacint rose
Normaal ben ik niet zo gecharmeerd van hyacinten. Zeker binnen vind ik ze stinken en wil ik ze niet. Buiten, bij mijn moeder, heb ik ze een keer geplant. Wellicht te diep want ze kwamen niet echt uit de verf. 

Dit jaar, voor 99 cent bij het Kruidvat, waagde ik het voor mijn moeder en mij elk een pakje van drie bollen te kopen. Roze. Ik zette ze hier in een driehoek in bak A waar ze goed te zien zullen zijn door de balkondeur.

tulp Triumph Orange
Tulpen had en heb ik natuurlijk eigenlijk wel voldoende maar het pakje Triumph Orange - zacht oranje tulpen kon ik niet weerstaan. Misschien omdat ze ongeveer de kleur hebben van de viooltjes die me zo charmeren in het hangbakje. Of gewoon omdat oranje onvermijdelijk een van de hoofdkleuren is van het landgoed. 

Drie van de zeven gingen hier langs de lange kant van bak A. In A stonden nog geen tulpen. Ze bloeien gelijk met de hyacinth en ik ben benieuwd hoe dat zacht oranje afsteekt tegen de roze hyacinthen.

narcis Minnow
Ook narcissen had ik voldoende geplant vorig jaar, zeker op het terras van mijn moeder maar hier had ik er maar twee. Grote gele bloemen waar ik erg van genoot. De bollen die gisteren de aarde in gingen in bak H zijn bleek geel, bijna wit met een donkerder geel hart. Dit is een mini-narcis - Minnow, genaamd - die slechts 15 cm hoog word. Heel anders dus dan de narcis Carlton die ik vorig jaar kocht en 40 cm hoogte bereikt.

allium gladiator
Ja, en dan kocht ik bollen die pas in de zomer, juni-juli gaan bloeien. Ui-achtigen: allium, mooie bollen op een hoge poot. Tachtig centimeter wordt de paarse Allium Gladiator. Vijf zaten er in het pakje en ik nam er twee mee naar hier en zette ze in bakken G en H op de hoek zodat ze goed zichtbaar zijn en toch niet in de weg staan als ik andere gewassen in de bakken heb staan.

allium purple sensation
De twee alliumsoort met een kleinere bol, donkerroze heet wonderlijk genoeg Purple Sensation. Deze bloeit iets eerder, mei-juni. Hiervan kocht ik twee zakjes en de vier bollen uit 'mijn' zakje gingen langs de lange achterrand van bak B. Dat worden vier bollen met een hoogte zeventig centimeter op een rij tegen de grijze rand van de buren - tenzij ik bakken ga verplaatsen - mooi, lijkt mij.

Ik heb goede zaken gedaan, dunkt mij. Er kan vast nog wel iets bij want vooralsnog heb ik niet gevonden wat ik zocht maar eigenlijk is het ook wel goed. Ik vond dat ik nog best veel geplant heb en ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik nog bollen kwijt kan - lastig als je bakken nog vol staan en je niet weet wat dit jaar op zal komen en waar... 

Maar zeg nooit nooit. Voor je het weet, koop ik toch nog een zakje van het een of ander. Bollen kun je immers nooit genoeg hebben!

Kate
7 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten