zaterdag 22 september 2012

September: bloemenmaand

Herfst, en ik doe wat ik doe rond deze tijd. Vreemd, geruststellend en mooi op te merken dat er een zeker ritme te vinden is in het tuinieren. De eerste stokken heb ik reeds weggehaald en gisteravond was ik opeens eventjes in een tuincentrum.

Ik sloeg bollen in: sneeuwklokjes, witte en blauwe druifjes en voor in de vroege zomer, twee soorten allium ofwel sierui: een donkerroze en een blauwe. Foto's volgen later wel misschien, de tas met bollen ligt bij mijn moeder. 

Ik was daar vanmorgen en betreurde het dat ik wederom geen grootbloemige winterviooltjes had weten te bemachtigen. Wat ze bij de Praxis hadden aan viooltjes - er waren wel iets meer grotere dit jaar - zag er niet uit. Eigenlijk vallen de planten me er altijd wel tegen: het assortiment als ook de kwaliteit.

cyclaam in bak A
Enfin, ik kocht een cyclaam. Ondanks mijn wat tegenvallende resultaten in het verleden met cyclamen wil ik iets hebben dat vlamt. Ik had haast en was niet echt voorbereid. Ik wist dat ik een felle cyclaam wilde maar deze wat zachtere kleur beviel me het best. 

Het is een fikse plant die ik had willen splitsen maar ik leerde - door even te zoeken op het internet - dat je cyclamen niet zo kunt vermeerderen. Dat doe je door zaad op te vangen en dat gaat me te ver. De hele plant ging derhalve in bak A die nu wel voor de helft vol is :-).

Viooltjes, ik ben maar naar de markt gegaan - net als verleden jaar. Voor €9,00 kocht ik een tray met achttien plantjes. Vijftien witte, twee zacht oranje en twee wit/paarse. Toen ik terugkeerde op het terras van mijn moeder en de witte langs de lange bloembakken uitzette, had ik er precies genoeg.

viooltjes in hangbakje
Na het planten ben ik met de vier gekleurde viooltjes het landgoed opgegaan. Het hangbakje heb ik uit de metalen korf gehaald. Het vlijtige liesje was uitgebloeid. Het geranium stekje was wel gegroeid  maar heeft niet gebloeid. Ik heb het bij de andere, amper gebloeide geraniumplant geplant. 

De dahlia die ook gegroeid was maar niet bloeide, kreeg een eigen pot. Volgend jaar doe ik niet meer moeilijk met de dahlia's. Na de eerste vorst zal ik de planten overwinteren in de plastic box onderaan de trap en wellicht dat ze dan volgend jaar wel bloemen geven. Dit jaar had ik mooie groene planten maar slechts een paar bloemen: her en der een. Te weinig!

Dat is het fijne van viooltjes, begonia's, geraniums en vlijtig liesjes: je koopt ze en ze bloeien zonder problemen. Ik weet zeker dat ik maanden plezier zal hebben van mijn aankoop op de markt. In het zicht van de deur staan nu twee zacht oranje viooltjes te pronken in het hangbakje. Leuk!

viooltje in bak F
De twee paars/witte viooltjes heb ik geplant elk op een van de hoeken van bakken F en E. Zeker als je nog niet precies weet wat waar komt volgend jaar, is het handig bloemen in hoeken te zetten. Bovendien kun je ze zo beter zien als er hoge of bossige planten naast komen.

Mijn bloemendrift eindige met het poten van de bollen die ik het afgelopen jaar verzameld heb wanneer ze bovenop de aarde van de borders bij mijn moeder belandden. Die bollen zijn - zo wil de traditie - voor mij :-). 

Over een paar weken zal ik hier ook wat van de witte en blauwe druifjes en sneeuwklokjes poten en van elke allium confisceer ik ook een bol :-). Maar eerst moet ik weten hoe ik volgend jaar mijn bakken zal indelen. Nog steeds denk ik over een landgoed vol bloemen. 

Ik was deze zomer een paar dagen bij mijn nichtje en zij had 'eeuwigdurende lathyrus' - zo noem ik ze maar zo heten ze vast niet. Ik nam wat zaad mee en daarvan heb ik iets langs de randen van bakken D en Q in het rek gezaaid. Het is vroeg en ik hoop dat de muizen ze niet ruiken. 

Een landgoed vol bloemen... Hoe meer ik erover denk, hoe leuker het me lijkt. Eerst de bollen en daarna, kijk daar wijk ik al, tuinbonen. En dan... En dan per bak een bloem: in verschillende tinten of zelfs in een kleur. Of dat kan weet ik niet. Weet ik wel :-). 

Het kan wel maar ik zal het niet doen want ik wil tomaatjes en pepers - binnenkort ga ik sambal maken! - en nou ja... Ik wil gewoon groentes en bloemen en eigenlijk wil ik wat ik altijd wil. Ook in mijn wensen kan ik ritme zien en ook daar is het geruststellend en mooi. Heel mooi.

cosmos in bak E
Oh, hoe kan ik het vergeten te vermelden in dit blog over september en haar bloemen: de cosmos bloeit! Twee bloemen nu in twee kleuren roze. Mijn nichtje had een hele rits cosmos oplopend in hoogte, erg fraai, en allemaal al in bloei. 

Ik kreeg zaad mee (en ik heb zelf ook nog): een bak vol cosmos, een landgoed vol cosmos - zij volhardde erin ze cosmea te noemen. Mag ook :-). Zou dat wat zijn? Gewoon tien - of hoeveel bakken heb - met dansende bloemen in tinten roze en wit? 

Kate
22 september 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten