vrijdag 22 maart 2013

En toen was het lente?

sneeuwklokje

Dat het gisteren, 21 maart 2013, eerste dag van de lente, sneeuwde: dikke vlokken prachtig maar zo laat - daar wiillen we het maar niet meer over hebben.

sneeuwklokje
De sneeuwklokjes, zo'n 15 heb ik er uiteindelijk geteld, ruimen het veld en ook het ene paarse en de paar gele krokusjes om plaats te maken voor blauwe druifjes en hyacinten.

Fier rechtop, hoger dan alle andere bollen die er aan staan te komen, staat een narcis in het eerste oudste bollenveld, bak H. Elke dag nu kan hij zijn bloem laten zien.

Hij wacht misschien op warmte. Oh, ik sta regelmatig in de deuropening zon te pakken. Da's goed voor mij zoals het goed is voor de plantjes, bollen, zaailingen.


blauw druifje in hangzakje
De vensterbank is ook dit jaar weer gevuld met vensterbankkasjes vol groene sprietjes. Vruchtgroentes gingen als elk jaar het eerste de aarde in maar ook bloemen dit jaar.
Zaad dat ik meenam afgelopen zomer uit de botanische tuin in Haren - geplukt van uitgebloeide bloemen: calendula maar ook gaillardia. Gele bollen op hoge stengels, uit mijn hoofd. 

hyacint
Maar vooral zaaide ik groentes, toch. Van sommige soorten heb ik weinig gezaaid, misschien te weinig maar van de Spaanse peper zaaide ik zonder erbij na te denken alles.

Ha! Vierentwintig zaadjes gingen op 2 maart per vier in zaaipotjes - ze zijn nog steeds niet op dus ik gebruik ze door, foei :-)! Wat ik met zoveel pepers moet is me een raadsel.

Ik volgde het beproefde recept: zaadjes uit een peper die nog in de koelkastlade lag iets gedroogd natuurlijk. Gooi het in een glas water. Wat naar de bodem zakt zal kiemen. Klopt!

24 Spaanse peper zaailingen
En verder potte ik de bleekselderij die ik in water had laten wortelen op. Gewoon hoet onderste van een bleekselderij stronk die je koopt en eet in een laag bakje water zetten. Na verloop van tijd komen er wortels aan, wel het water dagelijks ofzo verversen. Zo dus.

Hoe makkelijk kan tuinieren zijn. En dat was nodig, is nodig soms. Gedachteloos bezig zijn en dan weken later zie je een eerste resultaat. 

Maar nu schijnt de zon opeens en ik gooi mijn balkondeur open en misschien abrupt maar in elk geval blij met de zon, sluit ik dit nogal zakelijke blogje af.

Kate
22 maart 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten