zondag 28 juli 2013

Knoflook: de finale

knoflooklabels uit de bakken C en D
Zaterdag. Ik moest al bijna weg toen ik nog, toch nog even een blik op het landgoed wierp. Bak C leek vreemd leeg. Het loof bijna verdwenen. Het deed me denken aan de bak op het terras van mijn moeder.

Ook daar had ik knoflook gepoot maar het was fout gegaan toen een kennis me ging helpen met het planten van eenjarige bloeiers. Ze gooide aarde met kleikorrels in mijn knoflookbak. Ik kon me niet inhouden: 'trut'. 

Zij kent mij lang genoeg en lachte. Ik niet. Een, in haar ogen, lege bak was immers niet leeg. De knoflook verdween nadien of was amper zichtbaar. Het loof iel, steeds ieler en toen ik vorige week eens in de aarde woelde, voelde ik niets. 

Nu is dat ook lastig wanneer er ook bolletjes in de aarde zitten van tulpen of blauwe druifjes. Enfin, ik heb mijn verlies genomen. Geaccepteerd dat ik geen knoflook bij mijn moeder zal oogsten. 

Vandaag voor ik naar haar toeging merkte ik op dat het loof in bak C hier op het landgoed bijna weg was. Tijd om te oogsten. Van uitstel kon geen sprake meer zijn. 

Achteraf goed want met al die regen - heerlijke afkoeling, verkoeling en vocht voor de planten - was het lastiger geweest de knoflook te behoeden voor rot etc. (denk ik dan als leek). 

oogst 2013 aan de klink van de deur
Van een of twee bolletjes was ik niet zeker of het knoflook dan wel bloembol was. Ik heb ze teruggestopt. Dertien bollen heb ik boven de grond gehaald. Dat klopt wel ongeveer. 

In bak C had ik drie rijtjes van vijf teentjes knoflook gestopt en in bak D nog een paar losse. Van de week gaf ik al een bol aan de hulp van mijn moeder en ik at er eentje zelf op dus dat maakt het geheel tot een acceptabele oogst. 

Zeker als je ziet dat ze goed groot zijn. Soms nog of al zonder vlies - d.w.z. de teentjes zijn zichtbaar zonder bescherming. Dat is niet erg. Ik ben tevreden. Meer dan dat. 

Het enige probleem met deze teelt is de lange wachttijd van het poten tot de oogst en de periode van 'troep' nadat de stengels zijn gevallen en het loof half verdord voor de oogst.

Volgend jaar - oeps dit najaar dus - doe ik opnieuw tenen knoflook in de aarde. 

In een andere bak natuurlijk in het kader van wisselteelt. Ik dacht eerst aan een van de bollenvelden maar na vandaag weet ik het niet helemaal zeker hoewel ik niet veel andere keuze zal hebben want in elke bak zitten bloembollen. 

Voordeel is dat de knoflook het verdorde bollenloof zal maskeren en wat er daarna moet komen om de chaos van rijpende knoflook te maskeren, dat zie ik dan wel weer.

Kate
28 juli 2013


p.s. als u het niet naar vindt om langs een site met 'volwassen' inhoud te gaan, dan kunt u op mijn andere blog - Kate schrijft over ketens en kneuterigheid - het recept vinden van een heerlijke en snelle knoflooksoep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten