zaterdag 22 juni 2013

Zintuigelijk landgoed


calendula, goudsbloem 18-06-13
Ik kijk en ik kijk, ik neem alles in mij op en dan voel ik. Voel hoe de textuur van de bladeren van elke plantsoort anders is, stevig, zacht - teer haast of harig, vet of droog.


Ik kijk en ik voel en daarna buk ik voorover om te ruiken. Diep duw ik mijn neus in de bladeren of bloemkelken. Gek, de tuinbonen geuren bijna niet terwijl ze vorig jaar het meest heerlijke aroma verspreidden. De bladeren van de tomatenplanten ruiken wel herkenbaar - namelijk naar tomaat :-). 

fritillaria imperialis 06-06-13
De fritillaria, die hele grote bol die goed zou zijn tegen muizen en mollen vanwege de geur, heeft een prachtig lichtgroen, vettig en glanzend blad. ruikt inderdaad apart. Helaas zijn er geen bloemen verschenen. Misschien volgend jaar.

De puntige bladen vol nerven van de tigridia geven hoogte aan de buitenhoek van bak B. Regelmatig gaat mijn hand er omheen. Rare gewoonte :-). Maar zo leuk dat hij weer opgekomen is. Nu maar hopen dat ik weer bloemen zal krijgen.

tijm, oregano en weinig salie 22-06

Ik heb een nieuwe kruidenbakje gemaakt. Uit nood geboren toen oregano, tijm en salie te lang in aparte potjes in dat bakje stonden. Misschien doen ze het in dit bakje beter dan in de oude kruidenbak? 

In elk geval geuren de kruiden verrukkelijk. Ik kan het niet laten steeds weer het bakje op te pakken en mijn neus erin te steken. Met mijn handen er doorheen woelen, voorzichtig. 

allium Gladiator 13-06-13
Ik rook de allium die inmiddels uitgebloeid is zoals ik de tulpen en narcissen en blauwe druifjes rook. Nu zijn er vooral veel goudsbloemen in fel geel of minder fel en ook een paar oranje.

Wat een prachtige plant overigens. Allium Gladiator voelt anders dan toen hij nog in bloei stond. De andere soort, Purple Sensation, bloeit op dit moment en hoewel korter zijn de bollen veel groter (*)

allium Purple Sensation 13-06-13
Een alliumbol is een samenspel van afzonderlijke sterretjes. Ze grijpen in elkaar en vormen zo een bol. Die van Purple Sensation zijn veel groter dan de deeltjes die Gladiator vormden. Ze voelen dan ook stekeliger aan. 

tuinbonen 18-06-13
Mijn hand sluit zich onwillekeurig om de tuinboon die er in de buurt staat. De eerste tuinboonpeultjes zijn inmiddels her en der te zien. Fluweelzacht voor het gevoel en heerlijk van smaak.


Het landgoed is een oase voor de zintuigen. Al blogde ik weken, maanden niet, ik genoot en geniet van elk uur dat ik hier ben. Als bekroning, fluit hoog boven op het dak van de buren een merel.


Kate
22 juni 2013 

(*) Het zou goed kunnen dat ik allium Gladiator en Purple Sensation hier door elkaar heb gegooid. Volgens het blog staat P. Sensation in bak B maar hoewel de stelen korter zijn dan die van Gladiator in G en H, zijn de bollen veel groter. De kleur bedriegt me ook: Sensation is paars maar lijkt meer roze terwijl Gladiator roze zou moeten zijn maar paars was. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten